Jeg har læst et sted, at desto tidligere man bidrager positivt til børns uddannelse og udvIkling, desto mere får man for det. Jeg har lige foretaget een af de største investeringen i min 8 årig. Mit bud er, at min investering kan gøre Danmark en ingeniør rigere.

Han skulle jo have en gave uanset hvad. Og hvorfor så ikke rent faktisk give ham det, han ønskede sig?? Perspektiverne er til at få øje på!

IMG 9826

I 8 års fødseldagsgave fik min søn Mindstorm – Legos robot. Vi forelskede os begge i den på LegoWorld 2011 – men selv før den udstilling, var jeg godt klar over, at jeg nok ikke kom uden om mindstorm.

Jeg har en søn, der er opfinder. Jeg har en søn, der helt selv fandt ud af at lægge modvægt på et håndtag, for, med snoretræk, at kunne åbne det fra sin høje seng. (Og der var snoretræk på hele værelset – men det virkede! Han kunne både åbne og lukke døren oppe fra sengen 4 meter væk)

Jeg har en søn, der hele tiden tænker i opfindelser. “Mor, man kunne godt bygge mursten og indbygge solceller i murstenene – og så måske højttalere på den anden side. Så var strømmen i stenen – og højttalerene var i huset”.

Han bliver 8 lige om lidt.

Den kreative og kringlet hjerne, vil jeg hellere end gerne støtte. Og mit bedste bud på at støtte en kreativ hjerne, er at give hjernen værktøj til at være kreativ. Værktøj, der gør drømme muligt.

Og det er mindstorm.

Hverken mere eller mindre.

En ting er legoklodserne, der er geniale i sig selv, fordi de kan bygges, som det nu mest passer. Men mindstorm består også af en række sensorer og en række motorer – der alle kan aktiveres efter behag.

Og der er ingen lange programsætninger eller syntaxfejl, at gå i sving med. Programmeringen består af drag-and-drop bokse, der kan indstilles. Ingen “If” sætninger. Ingen grammatik. Bare en dreng, der synes, det ser spændende ud – som klikker lidt hist og her – og pludselig har opfundet en dims, der bevæger sig baglæns, hver gang, den står ovenpå noget rødt.

Mulighederne lige nu anser jeg som værende nærmest uudtømmelige.

“Moar – jeg vil lave en robot til tandbørstningen” kom knægte og forklarede, da jeg endelig fik hivet ham fra robotten for at komme videren i aftenrutinen. “Den skal se hvad farve tænderne har, og så længe farven IKKE er hvid, skal motoren børste videre”.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *