Det startede med noget så uskyldigt som, at min dankort blev skiftet. Et nyt kom med posten – og det var der sådan set ingen fikumdik i.

Men der gik ikke længe, før jeg fik en regning fra DSB angående mit rejsekort: “Vi kan ikke trække pengene fra dit kort, så nu får du en regning”. Jeg gik ind på rejsekort.dk og skiftede kortet ud – og tænkte “Vupti, problem løst” og jeg smed girokortet ud.

Nu er det DSB, jeg har med at gøre – så nej. Problem kun lige opstået:

Jeg fik meget hurtigt en ny regning. Jeg tænkte, at det var da underligt, da jeg havde givet dem mulighed for at trække på mit kort – så jeg gik ind og konkluderede, at jeg ganske rigtigt havde tastet mit kort. Måske det var anderledes for den aftale, jeg har på min søns kort? Der skiftede jeg den også – og tænkte NU er problemet løst.

Men nu kom regningerne tilbage. Nu var den på 600 kr. – Og kun 2 dage efter regningen på 600 kr, kom der en ny regning på 600 kr. Nå ja – de mener det vist: De vil gerne have deres 600 kr og de nægter at bruge det betalingsmiddel, jeg har givet dem, – så 1. februar betalte jeg de 600 kr. Samtidigt med, at jeg gik ind for at sikre mig, at det rigtige kort var registeret hos DSB, så deres horde af regninger kunne stoppe. (Igen igen!)

Der gik så kun 12 dage. Så fik jeg et nyt spændende brev. Denne gang fra et inkassofirma. Jeg må indrømme, jeg nu var ved både at være en anelse vred – og også en kende irriteret. Igen gik jeg ind og tjekkede, at mine oplysninger var rigtige på rejsekortet. Igen konkluderede jeg, at det var det rigtige kort, der var derind (faktisk stod det tre gange på een side)

Og så satte jeg mig ned og undersøgte sagen nøjere:

Jeg kunne ud fra mit kontoudtog fra DSB se, at de sgu mente det! At de ikke på nogen måde havde til sinds at bruge det kort, jeg ellers havde bedt dem gentagende gange om at tage min automatiske optankninger fra. Og eftersom de nægtede at tage pengene, så var der tale om ialt 4 optankninger af 300 kr, som ikke var betalt. Røde var mine øre – for jeg troede kun det var de 600 kr, jeg allerede havde betalt 1. februar. Så jeg betalte – samme dag, jeg modtog den første rykker – de resterende 710,33 kr, inkassofolket ville have af mig. Og regnede så med, at NU var sagen uden af verden.

Jeg talte med en DSB-mand, der fortalte mig, at han godt kunne se, at jeg i vild fægtning havde tastet mit dankortnummer et utal af gange – og han var godt klar over, at jeg KUN kunne se mit nye dankort, men han kunne fortælle, at der stadig lå det gamle dankort bagved, som det, de fortsat benyttede. Men nu ….

2. marts modtog jeg et nyt brev fra inkasso. De ville have 1370,22 kr NU – ellers var det inkasso. Jeg sukkede. Jeg kunne se, at de havde AFSENDT denne opkrævning, samme dag som jeg havde MODTAGET OG BETALT den første opkrævning fra deres side!! De havde altså ikke tid til at vente på PostNords sneglepost. De mente, at jeg skulle have læst deres tanker og betalt tidligere?

Jeg satte mig til tastaturet – og formulerede et – synes jeg selv, ret pænt svar: Jeg forklarede, at jeg havde betalt de første 600 kr d. 1. februar 2018 til DSB, og at jeg havde sendt de sidste 710,33 kr den dag, jeg havde modtaget deres første trussel om inkasso. Jeg skrev desuden, at jeg gerne ville have en bekræftelse på, at sagen nu var lukket. Det gjorde jeg d. 2. marts.

Radiotavshed. Og midlertidigt ingen breve.

10 dage efter rykkede jeg for et svar: “Kan jeg ikke nok få en bekræftelse på, at sagen er lukket”. Det med at have inkasso-trusler over hovedet, er ikke synderligt sjovt.

2 dage senere – 14 dage efter det første brev, fik jeg den mest uforskammede besked, jeg længe har fået:

Kære Pernille,
Tak for din henvendelse.

Vi har modtaget en indbetaling på 710 DKK. Det krav vi sendte til dig lød på 1.310,38 DKK.Sagen er således fortsat i inkassoforløbet og der er pålagt inkassoomkostninger.
Hvis du mener at have betalt det fulde krav skal vi bede om dokumentation på dette.

Ved betaling benyt venligst følgende informationer
Kodelinje: +71<00XXXXXXXXX +82609814<
Beløb: 1.111,72 DKK
Betalingsfrist: 01-04-2018

Med ønsket om en god dag.
Med venlig hilsen/Best regards
________________________________
Mathias
Inkassorådgiver

De havde ikke undersøgt, om de 600 kr var betalt!!!

Jeg går fluks ind på min konto på rejsekort.dk – og konstaterer, at DSB har opdaget, at pengene er gået ind. De står som indbetalt i DSBs system d. 1. februar; dagen efter sagen er overdraget til inkasso. Så reelt fik jeg ikke nogen betalingsfrist – overhovedet! Sagen blev overdraget til Inkasso, før jeg havde modtaget DSBs 1. rykker med postSnegleNord!! Det troede jeg slet ikke var lovligt!

DSB ved, jeg har betalt, min bankkonto, ved jeg har betalt – jeg har fortalt inkasso-firmaet, at jeg har betalt.

Ikke desto mindre fortsætter de inkassosagen ufortrødent.

“Jamen, du skal sende dokumentation” siger Mathias, da jeg nu er tvunget til at ringe til dem. Godt: jeg sender kontoudtoget FRA DSB – rejsekort– Altså det kontoudtog, der er udgangspunktet for rykkersagen. Herpå står der helt ordret, at pengene er gået ind på min konto under mit cpr nummer med mit medlemsnummer. Pengene trækkes fra i saldoen. der er slet ikke noget at være i tvivl om. Da Instrum Justitia indbetaler den del af beløbet, jeg har betalt til dem, går kontoen i 0.

“Det kan jeg ikke bruge som dokumentation”.

(Indsæt selv lyd af underkæbe, der falder mod skrivebord) “Jeg skal kunne se, at du har betalt dem i banken.” siger han. Jeg tager et screendump af, at pengene er taget fra min bank – og at der står “DSB” på betalingen. Men Mathias svar er: “Ikke nok: Det kan du jo selv have skrevet!”

Så DSBs kontoudtog, der skriver, jeg har betalt. Og banken, der viser, jeg har betalt pengene, er ikke kvittering nok for, at jeg har betalt. Og selvom jeg betalte den dag, jeg fik rykkeren, så er det åbenlyst mig, der har begået en fejl ved overhovedet at betale?

Jeg er lodret uenig med Mathias. Jeg mener bestemt ikke, en inkassosag kan køre, hvis jeg anfægter den og siger, at jeg har betalt. Så har Mathias og inkassobureauet pligt til at undersøge min påstand, før de buldrer videre med deres krav. Det valgte Mathias ikke at gøre. Faktisk valgte Mathias at være fuldkommen ligeglad. For “I deres system kunne de ikke se indbetalingen”. Nej – selvfølgelig ikke – jeg havde jo forklaret at pengene adskillige gange, at pengene er indbetalt til DSB før inkassosagen! At pengene og oprettelsen af inkassosagen krydsede hinanden.

Jeg kontakter min bank i en chat og får dem til at undersøge, hvilket indbetalingskort – med hvilke data, det er sendt med. Og det sender jeg til min nye bedste ven, Mathias fra Instrum Justitia.

Jeg sidder og ser på den overflod af ret personfølsomme data fra min bank – og fra mit rejsekort, som mine inkassovennerne kræver, jeg sender over e-mail. Jeg vælger at ringe op, da jeg også skal opgive den bankkonto, pengene er taget fra.

Nu går der så lige 14 dage, før de vil give mig svar på noget. For mens, jeg har reelt har minus-tid til at betale en rykker, før de lader næste skridt gå i værksætte, så må jeg forvente, at det tager inkassofirmaet – og DSB 14 dage, at finde ud af, at de penge, der står på min rejsekorts-konto reelt står på min rejsekortskonto. Der er jo forskel på folk – og jeg må jo forstå, at systemet er som det er. Og i systemet er, at det er mig, der er taberen. Det er mig, der er den, der er forkert på den – uanset hvordan jeg forsøger at løse tingene.

Al magt til systemerne.

Og så til absurtiteten over dem alle:

I al den tid, hvor DSB har ment, at jeg skyldte dem penge og har sendt mig en syndflod af regninger og rykkere, der alle skulle være betalt, før jeg modtog dem, har de tilbageholdt 717 kr af mine, som skulle udbetales til mig, fordi jeg mistede mit kort for længe siden, hvorpå der var tanket en masse penge.  Jeg har igen og igen bedt dem om, at bruge de 717 kr som betaling på den gæld, der lå og opstod hurtigere end jeg nåede at få regningerne. Men DET kan ikke lade sig gøre – heller ikke selvom det ville have betalt gælden til enhver tid! Med undtagelse af 1 dag, så var det beløb, jeg var bagud med hele tiden 600 kr.

Så i al sin absurtitet: Jeg er blevet opkrævet inkassogebyr, fordi DSB skyldte MIG 117 kr! 

Men som den søde DSB dame fortalte mig “Du skal bare stole på systemet – det virker”

Jeg tænker, at jeg ikke længere skal have en tank-op-aftale igennem DSB.
Så virksomme systemer er ikke lige mig

Opfølgning: 
Mathias – min ven fra inkassobureauet – sendte mig dokumentation for, at jeg havde indbetalt pengene: Han sendte mig en NØJAGTIG KOPI af det kontoudtog, jeg sendte ham til at starte med, at for at vise, at pengene var gået ind på DSBs konto. Denne gang var det tilsyneladende godkendt som dokumentation!!

Så skulle man tro, den potte var ude – og de erkendte, at de 510 kr i inkassogebyr var urimelige – i og med, at jeg var helt og aldeles gældsfri den dag, de tilskrev mig inkassogebyret (faktisk var det DSB, der skyldte mig 717 kr den dag!) Men nej: Inkassogebyret skal jeg betale.

Jeg betalte, for at stoppe deres absurtitet – hvorefter jeg har skrevet igen og igen for at forklare, at jeg under ingen omstændigheder kan anerkende, at de tilskriver mig et inkassobeløb for penge, jeg ikke skylder! Det er de fuldkommen ligeglade med “Sagen er lukket fra vores side”, siger de – og ignorerer enhver henvendelse.

Det kan jeg godt forstå: Instrum Justitia snød 510 kr fra mig.

Jeg endte faktisk også med at få de 717 kr, DSB skyldte mig – efter 2 måneder. Du kan jo gætte hvor meget rente, der var tilskrevet i al den tid.

Jeg må varmt anbefale, at man IKKE har en tank-op aftale hos rejsekortet, DSB. Du har ingen kontrol med dine egne penge – for de har ikke styr på deres systemer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *