Jonathan og jeg var på biblioteket forleden. Og mens Jonathan byggede store legoslotte – og snakkede med bamse og kylling, greb jeg en bog i sofaen, som jeg sad og hyggelæste. “De kompetente forældre”, hed bogen.
Bogen var faktisk god. Det var et opgør med nutidens forældres holdning og forventning om service i pasningsinstitutionerne. Ikke desto mindre fangede jeg mig selv i at blive mere og mere arrig, efterhånden, som jeg vendte siderne. På en eller anden måde kom alle mine negative følelser overfor pædagogik som fag i fuldt flor.
Der gik faktisk flere dage, før jeg gennemskuede, hvorfor følelserne i den grad kom i kog. For jeg var jo enig med bogens pointer. Jeg forstod glimrende eksemplerne – og jeg kunne sagtens se, at hvis nutidens pædagoger skal håndterer forældre, der opførte sig som forældrene i bogens eksempler, så er det noget af en udfordring at være pædagog.
Bogen viste eksempel på eksempel på tåbelig forældreopførelse. Nogen af dem fandt jeg så tåbelige, at jeg havde svært ved at tro på dem. Følelsen af, kun at høre fra pædagogens side, stod lysende klar. Men det var det, med det dårlige eksempel, der fyrede op under mit raseri.
Når man bruger det dårlige eksempel, som udgangspunkt for forventet opførelse, siger man reelt ikke, hvordan man bør opfører sig – alene hvordan det allerede ER gået galt! Altså hvordan man ikke skal gøre. Følelsen af, at blive observeret- og vente på, at nogen nævner min uhensigtsmæssige opførelse i en bog, vajrede for mig, som et rødt flag. Hold da op hvor ville jeg blive tosset, hvis min opførelse – uanset anonymitet mv. – fremgik i sådan en bog!
Ved at bruge det dårlige eksempel, står man tilbage med følelsen af, ikke at kunne ramme rigtig.. for de dårlige eksempler er i alle af-arter. Der var de forældre, der vrælede foran pædagogerne, fordi deres lille Anna ikke var kommet med på tur – og så var der forældrene, der end ikke bekymrede sig for, at ungerne skulle på tur. Der var forældrene, der forventede, at pædagogerne skulle tale med dem hver dag minimum 10 minutter (og forklaringen på, at det ville jo altså være 2 timers uafbrudt snak – tid, der var taget fra ungerne!)
Jeg følte mig faktisk slet ikke ramt. Jeg forstår godt at pædagoger må arbejde for alles bedste – og derfor er jeg udemærket klar over, at der kan være dage, hvor der ikke er tid til en snak. Jeg føler, at pædagogerne i Jonathan børnehave har god tid, når de eller jeg, har brug for en snak.
Jeg forstår fint bogens pointer – og anser mig selv som værende en “kompetent forældre” – men jeg blev faktisk vred, på de forældres vegne, der i bogen bliver klandret for ikke at være det!
Jeg følte mig ramt – på deres vegne – fordi eksemplerne viste så soleklart hvor åndssvagt, vi forældre indimellem teer os. Jeg følte mig sat tilbage i personalestuen, hvor personalet sad og talte om hvor uhensigtsmæssigt forældrene havde opført sig – bag forældrenes ryg – og uden nogensinde at sige noget til dem. Jeg følte, jeg sad og læste sladder!
Jeg er udemærket klar over, at det gjorde jeg ikke. Jeg ved godt, at pædagogen, der har udgivet bogen, har gjort det som indlæg i en aktuel debat. En debat, der er væsentlig og vigtig. For pædagogernes tid skal naturligvis bruges på at “servicere” vores børn – og ikke deres forældre. Jeg tror bare, jeg godt kunne tænkte mig, at pædagogerne respekt for forældrerne og det arbejde forældrene gør, imellem stod malet i lidt mere klare bogstaver i bogen. For ingen tvivl om, at pædagogerne, i følge bogen, forventede og afkrævede respekt fra forældrerne.
Jeg læste også lidt i “Det kompetente barn” – ved samme lejlighed faktisk – og det er en af de bøger, jeg gerne vil læse mere i. Særligt det med selvværd og selvtillid..
Men det er ikke den samme bog.
Jeg kender godt bogen. Hvis det et den af Jepser Juul. Og dog? For den hed vist “Det kompetente barn”. Jeg har læst den både som mor og pædagog. Det er en ganske udemærket bog, som jeg har læst med et smil på læben.
Som pædagog har jeg ikke oplevet den forældretype der kræver sig serviceret af pædagogerne, eller jo det har jeg måske i ganske få tilfælde, men det har vi da været gode til at “stoppe” mens legen var god. Men man kan ikke klandre forlædrene for det. Pædagogerne skal være bedre til at sige fra overfor den slags forældre.
Selvfølgelig vil man gerne være behjælpelig og yde den bedste service over for forældrene. Men det må aldrig blive på bekostning af deres børn. Det tror jeg også de forstår, eller det håber jeg :O)
Hvis det slet ikke er den samme bog vi taler om, så prøv at læse den med Jesper Juul. Den er fin og har mange vinkler på synes jeg.