Jeg hørte radio 24 syv på min vej hjem. Bikinilinien kom med deres kommentar til skolereformen. Og efterhånden gik det op for mig, at jeg vist er den eneste i Danmark, der fortsat er positiv stemt for folkeskolereformen.
Besvares – jeg synes finanseringen var under al kritik og jeg har bestemt også set skemaer, hvor jeg korser mig og slet ikke kan forstå, hvor det dog kan gå sådan.
Når det så er sagt – så er jeg ikke i tvivl: Danmark havde brug for en folkeskolereform. Vores børn havde brug for mere undervisning – flere undervisningstimer.
Min datter har fået i HF for få år siden. De første tre uger af HF tiden var et “læsekursus” – hvilket mildest talt var en god ide. Da de startede læsekursuset, var der kun 3 i klassen, der evnede, at læse så hurtigt, at de rent fysisk ville kunne nå at læse pensum, der skal læses i HF. Flere af eleverne læste som på 3. – 4. klasses niveau. Jeg var så rystet.
Fra børnehaveklassen taler lærerne om, at det er vigtigt at ungerne læser 30 minutter om dagen – hver eneste dag – resten af skoletiden! Det er rystende, hvor få forældre, der faktisk sikre de 30 minutter! Jeg har hørt mange forældre sige, at de bestemt forventer, at børnene læser det, de skal i skole.
Min søn på 10 år havde fri een dag om ugen kl. 11, da han gik i 4. klasse. Den tungeste dag dengang var til kl. 13. Hvordan skal man forvente, at min søn skal kunne få mere læring i hoved, end jeg fik, på markant færrer timer? “Børn har brug for fritid”. Fritid er vel også noget man laver efter kl. 14?
Og så er det som om alle glemmer alle ideerne omkring reformen. I bikinilinien sidder de og snakker om, at de “stakkels børn da ikke kan sidde så mange timer og modtage undervisning”. Det er jo netop hele grundideen med reformen: Børn skal IKKE sidde 8 timer og modtage tavleundervisning. Det er meningen, at undervisningen skal være langt anderledes. Det er meningen, at vores børn skal på ekskutioner ud af huset. Det er meningen, de skal have motion hver eneste dag – og gerne i selve undervisningen – også danskundervisningen!
Og så er det meningen, at de børn, der idag ikke har støtte hjemmefra til lektier mv, nu har noget tid i skoletiden, hvor de kan indhente de kammerater, der får hjælp hjemmefra. Og de øvrige elever kan detailforbedre sig. Man kan forbedre sig i de områder, man har lyst til – eller på de områder, man trænger.
Jeg er ikke skræmt over min søns skema. Det er han heller ikke. At gå i skole til kl. 15 3 dage om ugen, når man er 12-13 år, synes jeg bestemt er ok.
Skemaet er lagt af lærerteamet. Og er jeg helt ærligt imponeret over, hvordan de forsøger at tilgodese eleverne. 4 dage om ugen, sikrer de at der er undervisning andre steder – og hvor undervisningen er baseret på kropslighed – og ikke nødvendigvis bøger. Madlavning, natur og teknik i et fysiklokale, musik, idræt og sløjd. Lærerne har forsøgt at fordele timerne hen over dagene, så alle dage bliver afbrudt af en anden type undervisning. Dermed er der netop ikke 8 timers “sidden-på-numsen-og-bli-undervist”.
Jeg er så også taknemmelig for lærernes måde at få lektionerne delt op i “klumper”. Trods 6-7 lektioner, skal der kun bøger med (og laves lektier) til 2-3 fag dagligt. Fredag og mandag har ikke er så undtagelser lige i denne skemaperiode – men ideen er tydelig. At give dobbeltlektioner, giver mulighed for langvarig fordybelse. Det betyder lektier kun indenfor de få fag – og det betyder, at skoletasken bliver mindre tung.
Bagom giver det også lærerne forberedelesesmuligheder på en noget mere effektiv måde. At have 45 minutter til forberedelse (hvor kollegaen har klassen) kan jeg ikke forestille mig giver ret meget. Man kan dårligt nå at sætte sig ned og få stilene taget frem, før tiden er gået. Når det er den samme lærer, der har to lektioner i træk, så har de andre lærer i lærerteamet jo netop også 2 lektioner til at fordybe sig i forbereldese til andre lektioner.
Jeg synes man skal huske at sammenligne: Vi havde en skole, hvor 3 lektioners undervisning var normalt i 4. klasse. Hvor man typisk havde fri kl. 13.
Idag har de flere lektioner – bevares – men der er også langt flere muligheder. Og der er brug for de ekstra lektioner.