Det er sørme smart at skifte en 37 timers arbejdsuge ud med en på 25 timer – når man så er afhængig af, at DSB er villig til at sørge for at transporten glider, så man rent faktisk kan NYDE de 12 timer, man IKKE arbejder.

Det var så i den perfekte verden.

Men sådan er DSB ikke – så i øjeblikket undre jeg mig over mit valg – for nu bruger jeg bare de 12 timer, jeg har fri, på ekstra transport – og det var ligesom ikke meningen.

Og ja …. cyklen står der hjemme.. Ikke om jeg gider cykle, når hospital og alverdens andet ramler mig om ørerne.

Idag var vist een af de grovere.

Jeg ankom til Nørreport station 14:08 for at tage toget 14:12 – med en forventning om at være hjemme hjemme kl. 14:38

Allerede da jeg ankom, kunne jeg godt se, at det nok ikke blev som forventet. Stationen var pakket med mennesker.

“Togene mod København er desværre forsinket” fortalte de over højttalerne. “Det var da heldigt” tænkte jeg – og skævede til skiltet, der fortalte, at MIT tog ville være der om tre minutter. “Så går jeg måske ligefrem fri for en gang skyld”.

3 minutter – stod der – og det blev der ved med. Men hver gang mit burde rykke op – og være det, der kom næste gang, rykket et andet tog foran. (Ok – hvordan GØR de det? Hiver de toget ned af sporet eller noget?? Kører det ud på et nødspor?? Hvordan??)

Da jeg således havde ventet i 45 minutter begyndte jeg at få en ANELSE røde kinder af irritation. Særligt fordi højttalerne konstant fortalte om forsinkelserne MOD København. Ingen nævnte et ord om “den anden vej”.

Jeg gik ned til billetautomaten og trykkede på deres telefon, så jeg kunne komme i kontakt med en DSB medarbejde. “Hvordan får jeg mine penge retur” spurgte jeg. Han var vist lige så stresset, som mig.. men lød nu egentligt meget flink. “Altså … du skriver til hovedkontoret. “Jamen, jeg har månedskort – hvordan beviser jeg, at jeg har kørt med det tog, der aldrig kom?” “Jamen, det SIGER du bare til dem.. Det er ok. Men du kan jo først få dine penge tilbage, hvis du bliver 1 time forsinket” “Tro mig – det bliver jeg!!” svarede jeg. Det mente han nu ikke – for han kunne se på sin skærm at mit tog “allerede” var i Valby.

52 minutter forsent kørte toget ENDELIG ind til Nørreport. Underligt i virkeligheden – for det var det eneste tog, der HELE tiden havde stået på tavlen som om det kom om tre minutter – og SAMTLIGE andre tog var kørt forbi – indtil flere gange. Og som sagt: Problemet var slet ikke på min rute – det var i den stik modsatte retning!

Der gik da heller ikke mere end 3 minutter, før togchaufføren fortalte, at nu blev hans tog altså døbt om, så det ikke længere var et hurtigtog – men nu blev til et snøvletog, der holdte på alle stationer. Det er jo fair nok, når nu hele ruten slet ikke har været betjent i næsten en time.

Jeg steg af toget 1 time og 4 minutter efter, jeg skulle have steget af toget. DSB har nu fået min første anmodning om, at få penge tilbage. Jeg glæder mig til at se, hvad de svarer.

6 Replies

  1. Vi har en konsulent der bor i Espegærde, hun skal hente sin søn i instution om eftermiddagen og beregner altid en aflysning + en forsinkelse på 10 min ekstra tid for at kunne nå det – mao går hun mindst 30 min tidligere end det burde være nødvendigt. Horribelt!!!

  2. Hmmm og jeg har været så letsindig og finde mig en kæreste i Farum, så kører MEGET jævnligt fra Randers til øen.. Den groveste, hidtil… At skulle med toget fra Høje Tåstrup kl 10.08 og ende på min bopæl kl 15.. En samlet rejsetid på 5 timer… Der i den perfekte verden ville have taget 3.5.. Det kostede så også Dsb en taxi, da jeg ellers var kommet for sent til arbejde.. Det er skræmmende, at det næsten er normalt.. ;o)

  3. Ja jeg ved heller ikke helt om jeg skal glæde mig når jeg pr. 1/10 bliver afhængig af DSB’s kørsel til Vallensbæk…. måske jeg hurtigt investerer i en lille pispotte af en bil (eller en knallert 45) for det må være både hurtigere og mere pålideligt end DSB.

  4. Det er bare for ringe. Jeg kan tydeligt også huske det fra den tid hvor jeg også var afhængig af skidtet.
    Og hold da op, du har gang i brevskriverierne, hva? 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *