Regeringen har et forslag, de synes, de vil gennemføre.
En eller anden paddehat har sat sig ned og set på regneark. Et eller andet sted i dette regneark har paddehatten set, at der er nogen, der ikke nøjes med en uddannelse – men tager to. Måske tre uddannelser. Og vores paddehat har hurtigt lavet en sum-post og konkluderet, at der er x antal millioner at spare, hvis vi alle er lige for loven. Hvis vi alle kun bliver tilbudt en uddannelse. De beregninger kan jeg også finde ud af at lave.
De beregninger, der så gemmer sig under tallene er jo nogle helt andre:
Pædagogen, der netop bliver pædagog, for at få viden og erfaring, så hun kan få lov at søge ind på kvote 2 på psykologi-studiet. Sygeplejersker, der går så meget op i sit fag, at hun ønsker at videreuddanne sig indenfor feltet – og derfor ønsker at blive fysioterapeut – eller måske ligefrem læse medicin. Læreren, der troede jobbet var anderledes, men som pludselig kan se, at hvis livet skal leves på en rimelig måde, så er det nødvendigt at finde en anden levevej.
Årsagerne er ikke sådan lige at finde i regnearket. I regnearket går genvisten også tabt: Hvad betyder det for en fysioterapeut at have en baggrund som sygeplejerske? Det betyder jo, at vedkommende har en langt bedre all-round viden om, hvordan systemet virker. Og hvordan man bedst imødekommer behandling, der tilgodeser flere faggrupper. Pædagogen, der bliver psykolog, har en anden indgangsvinkel til psykologien. fordi han har hands-on erfaringer med pædagogens arbejdsliv.
Vi har brug for alle hoveder, for at komme videre. Vi har brug for alle kræfter. Vi har ikke brug for udbrændte mennesker, der sidder fast, fordi de ikke kan få lov at videreudvikle sig. Eller udvikle sig i andre retninger. Men det er sådan nogle beregninger, der ikke fremgår af excel-ark. Det skal der almindelig sund fornuft til at se.
Og det er en mangelvare i ministerbilerne pt.